Wiosna kojarzy się wszystkim z budzącą się do życia przyrodą. Jest piękną i bogatą porą roku. Świat przyrody, w którym żyje dziecko, jest dla niego obiektem niezwykle interesującym. Przyglądając się uważnie wszystkiemu, wymienia swoje uwagi, spostrzeżenia. Często chce dowiedzieć się czegoś więcej – zaspokoić swoją dziecięcą ciekawość.
Scenariusz zajęć jest opracowany dla dzieci sześcioletnich. Pokazuje, w jaki sposób można przybliżyć dziecku świat przyrody, wzbogacić zasób słownictwa, rozwinąć zdolność i jasność wyrażania myśli, formułowania spostrzeżeń.
Opracowała: Barbara Jatkowska
Temat: Mieszkańcy łąki.
Cele operacyjne (dziecko): · rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta, · rozpoznaje cechy charakterystyczne owadów, wskazuje owady, · rozpoznaje cyfry i litery, · przelicza elementy w zbiorach, · rozwiązuje krzyżówkę, · dobiera napisy i zdania do obrazków, · wypełnia kolorem rysunek konturowy.
Metody: rozmowa, pokaz, ćwiczenia
Formy: grupowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: plansza z krzyżówką, zagadki, kartoniki z literkami, obrazki zwierząt, napisy, zdania, płyta z piosenką pt. ,,Łąka”, podkład muzyczny i emblematy zwierząt do zabawy ruchowej, płyta Encyklopedia przyrody, komputer, karty do pracy indywidualnej, obrazek do kolorowania.
Przebieg zajęcia
1. Słuchanie piosenki pt. "Łąka” – rozmowa - Kto tańczył na łące? (zające) - Co jeszcze robiły zające? (po trawie skakały, z łąką witały się) - Jakie zwierzęta witały? (ślimaka, motyla, szpaka, żabę, kreta, muchę, mrówkę, ropuchę)
2. Zwierzęta, które można spotkać wiosną na łące. Rozpoznawanie i dobieranie napisów do obrazków. Nauczycielka wywiesza na tablicy obrazki, zadaniem dzieci jest przyporządkować do nich napisy.
3. Zabawa ruchowa ,,Zwierzęta na łące”. Dzieci losują emblematy zwierząt i wcielają się w ich rolę, np. biedronki, motyla, żabki ... Siadają w kole, słuchają podawanych haseł przez N. i zamieniają się miejscami, np. - te, które mają zielony kolor, - te, które fruwają, - te, które skaczą. Jeśli usłyszą hasło: ,,Zabawa zwierząt” – wszystkie wstają i tańczą przy muzyce.
4. Krzyżówka. Nauczycielka zawiesza na tablicy plakat z krzyżówką. Dzieci losują kartoniki z literkami, rozpoznają literki. Słuchają zagadek i udzielają odpowiedzi. Umieszczają w odpowiednich miejscach krzyżówki wylosowane kartoniki z literkami. Odczytują jej hasło: (owady).
1) Nie uda się sprzątanie, gdy mnie zabraknie w kranie. (woda)
2) Ramę ma – nie do obrazu, łańcuch ma – lecz nie dla psa. Gdy nogami dodasz gazu, to się kręcą koła dwa. (rower)
3) Najpierw przyszła – po coś tam do woza. Potem jęła na pochyłe drzewo skakać i złamała nóżkę. Biedna! Teraz musi siedzieć i płakać. (koza)
4) Gdy pali się ogień, od niego uciekam. Jestem szary, jestem długi, w górę lecę, robię smugi. (dym)
5) Kolorowe, pachnące, obficie się pieni, wnet brudne ręce w czyste zamieni. (mydło)
Po czym poznajemy owady?
Owady charakteryzują się swoistą budową ciała – mają głowę, zaopatrzoną w jedną parę czułków i jedną lub więcej par oczu; tułów, na którym znajdują się 3 pary odnóży oraz gatunki uskrzydlone skrzydła i odwłok. Największym i najpiękniejszym motylem jest paź królowej (N. pokazuje ilustrację).
5. Utrwalanie nazw owadów – wskazywanie i nazywanie wśród zgromadzonych obrazków.
6. Słuchanie odgłosów zwierząt, zabawa dźwiękonaśladowcza. Nauczycielka prezentuje odgłosy zwierząt, wykorzystując Encyklopedię przyrody. Dzieci naśladują je.
7. Liczenie w zakresie 10. · Dorysuj tyle motyli w zbiorze, żeby było ich po 10. · Policz wszystkie biedronki, motylki, pszczółki i kwiatki ukryte na łące. Wyniki zapisz w okienkach.
8. Czytanie zdań – dobieranie do obrazka.
Obok stokrotki fruwa kolorowy motyl.
Tomek obserwuje biedronki i motylki.
9. Kolorowanie obrazka ,,Mieszkańcy łąki”. 10. Ocena pracy dzieci.
Barbara Jatkowska Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Augusta w Tajnie Starym
|